Wat de Talmoed Werkelijk Zegt Over Jezus

31 januari 2007

door David Klinghoffer, Religion Bookline — Publisher Weekly

Zal het nieuwe boek van Peter Schaefer, Jesus in the Talmud (Maart), omstreden zijn? “Ik ben bang van wel” vertelde Schaefer RBL. “Daarom ben ik nerveus.”

Zijn redacteur van Princeton University Press, Brigitta van Rheinberg, lachte maar was het eens: “Je denkt oh, ho, dit zal in bepaalde kringen niet echt goed vallen.”

Schaefer die het Princeton’s Judaïstische studieprogramma leidt, heeft alle passages die lijken te verwijzen naar de stichter van het Christendom uit de Talmoed verzameld en geanalyseerd, teksten die eeuwenlang werden gecensureerd in eerdere Talmoed uitgaven. In zijn boek stelt hij—tegen andere geleerden—dat de schandelijke passages inderdaad niet verwijzen naar sommige andere figuren uit de oudheid maar naar de bekende Jezus van Nazareth.

Wat is er dan juist zo schandelijk? Wat te denken van hoe Jezus voor eeuwig in de Hel wordt gestraft door te moeten blijven zitten in een ketel met kokende uitwerpselen? Deze beschrijving komt voor in vroege handschriften van de Babylonische Talmoed, zoals ook een korte beschrijving van Jezus’ terechtstelling en executie—niet door de Romeinen maar door de Joodse hoge raad, het Sanhedrin. In zekere mate waren Joden zich zelfs bewust voor het weglaten van deze teksten, de Joodse gemeenschap heeft er genoegen mee genomen om ze obscuur en onbekend te laten blijven.

Schaefer, een voornaam Duits-geboren Christelijke geleerde die de klassieke rabbijnse literatuur beschrijft als “mijn eerste liefde,” heeft nu definitief de kat uit de zak gehaald. Dit ondermijnt een wijdverspreide veronderstelling dat, van de verwijzende heilige teksten van het Judaïsme en het Christendom, slechts de Christelijke evangeliën hun weg te buiten gaan door het rivaliserende geloof aan te vallen, hoewel de klassieke teksten van het Judaïsme afzien van dergelijke aanvallen.

Het lijkt nu geoorloofd te kunnen zeggen, hoe dan ook, dat de Talmoed net zo aanvallend is voor Christenen als de Evangeliën voor Joden.

Het verspreide portret in de Talmoed over Jezus bespot onberouwelijk Christelijke leerstelingen inclusief de maagdelijke geboorte en de wederopstanding. Wat niet in hoeft te houden dat de rabbijnse smaadrede bedoeld is om maar gewoon te beledigen. In zijn boek, noemt de auteur de aanvallen van de Talmoed op Christelijke aanspraken “vernietigend.”

“Het is een zeer ernstig argument,” zei Schaefer, die benadrukt dat de rabbijnse verhalen over Jezus nooit bedoeld waren als poging voor een nauwkeurige historische beschrijving. Maar eerder, in de klassieke Talmoedische stijl, coderen zij wettelijke en theologische argumentatie in de vorm van zo af en toe-verbeeldingsvolle verhalenvertelling.

Men vraagt zich natuurlijk af, wat de gevolgen zullen zijn voor Joods-Christelijke relaties, wanneer Jesus in the Talmud gepubliceerd is. “Ik wil beslist niet de Joods-Christelijke dialoog beschadigen. God verhoede dat,” zei Schaefer. Maar dialoog vereist eerlijkheid, en “ik probeer eerlijk te zijn.”

http://www.publishersweekly.com/article/CA6411679.html


%d bloggers liken dit: